Újabb cikkünk témája az 1998-ban megjelent forradalmi jellegű játék, az Unreal, illetve annak kiegészítője.
Tinédzserkoromban valahogy teljesen kimaradt az Unreal világa, pedig már akkor is nagyon bírtam az fps-eket. Tulajdonképpen csak 21 éves korom körül futottam bele az Unreal Tournamentbe néhány alternatívan eltöltött szakmai képzéses óra keretében, viszont egészen mostanáig tartott, mire igazán bele tudtam cuppanni a franchise-ba. Persze az egész szerelem megint ott kezdődött, hogy az Unreal Gold (ami a Tournament motorján futó eredeti Unreal, illetve annak kiegészítője, a Return to Na Pali) akciós volt a GoG-on, aztán ha már megvan az első, 89 eurócentért legyen már meg a második is leárazáskor.
Unreal (1998)
Az Unreal játékmenetében az a mai napig zseniális dolog, hogy eszméletlenül letisztult és kifinomult benne minden. A mozgás végtelenül reszponzív és dinamikus, minden egyes ellenféllel igazán meg kell küzdeni, az inventory rendszer marhajó, a fegyverek innovatívak és mind emlékezetesek, illetve hasznosak, a sztori pedig bármennyire is egyszerű, tök jól van előadva. Medium szinten nagyon élveztem, hogy nem ömlenek az emberre az ellenfelek, hanem viszonylag kis számban törnek ránk és egyáltalán nem adják könnyen a bőrüket.
A fő dolog azonban, ami miatt feledhetetlen élmény marad számomra, az a hihetetlenül erős művészi jelleg, ami miatt mentális orgazmust okozó audiovizuális csodaként folyt le a képernyőmről a játék. A maga idején forradalmi színvonalat képviselő vizuális effektek (fények, tükrőzödős stb.) használata egyszerűen lenyűgöző, a színharmónia és az atmoszférateremtés valami gyönyörű, a zenére pedig már tényleg nem találok szavakat. Nem csupán játékzeneként, hanem önálló muzsikaként is működik a soundtrack, egyszerűen árad belőle a korhangulat. Fantasztikus, de tényleg.
Magát a játékot egyébként remekül jellemzi már az indítás után közvetlenül megjelenő intro is. Ja, és hogy miről szól egyáltalán? Egy ismeretlen bolygóra lezuhant börtönhajóról szabadult rabról, akinek a túlélés érdekében harcba kell bocsátkoznia a békés benszülötteket elnyomó kegyetlen, zsarnoki hüllőszerű lényekkel, a Skaarj faj tagjaival. Műfaj szerint sci-fi a játék, viszont a környezet meglehetősen sokszínű, hiszen középkori jellegű falvaktól és váraktól kezdve lebegő szigeteken át óriási űrhajók belsejéig mindenféle területre ellátogathatunk. A pályák változatosak és meglehetősen komplexek, kellemes mennyiségű agymunkát biztosít a felépítésük megjegyzése. Medium szinten körülbelül 15 órát vett igénybe a Single Player kampány teljesítménye, de toltam valamennyit a Botmatchbe is, ami veszettül pörgő kaotikus őrület remek pályákkal. A játékot az Epic MegaGames és a Digital Extremes fejlesztette, kiadója a GT Interactive volt. [wikipedia]
Unreal Mission Pack: Return to Na Pali (1999)
Az Unreal Mission Pack: Return to Na Pali (ezentúl röviden RtnP) az Unreal kiegészítője, amelyben főhősünkkel vissza kell térnünk kell a bolygóra egy földi hajó megbízásából. A néhány órás játékidőt biztosító kiegészítőt főként a Legend Entertainment fejlesztette és nagyrészt az eredeti játék kihagyott pályáiból és elemeiből áll. Nem rossz cucc, de néhány kellemes új zenén és fegyveren túl nem ad sok újdonságot, ráadásul az egyjátékos kampány alatt a pályadesign is nyersebb, egyszerűbb volt a korábbiaknál.