Őrjítő vágy

Az Őrjítő vágy a “home invasion” típusú thrillerek egyik jól sikerült darabja. Ray Liotta emlékére. 

Sztori

Karen (Madeleine Stowe) és Michael (Kurt Russell) egy békés kertvárosi házaspár. Házukban egy éjszaka betörő jelenik meg, aki menekülés közben kést szorít Karen torkához, miközben Michael tehetetlenül nézi a helyzetet. A kiérkező rendőrtisztek egyike, a szimpatikus Pete Davis (Ray Liotta) különösen segítőkésznek bizonyul – segít a biztonsági rendszer telepítésében és egyre közelebb kerül a párhoz. Pete motivációja azonban korántsem önzetlen.

A “home invasion” filmek

A “home invasion” filmek során egy vagy több elkövető ártó szándékkal behatol egy család otthonába, például rablás céljából. Ezek a filmek általában a thriller vagy a horror műfajba tartoznak; játszódhatnak teljes egészében a családi otthon zárt terében, de a betörés és bűncselekmények például a történet kiindulópontjaként is szolgálhatnak. (Forrás: Wikipédia) Néhány példa: 

  • Váratlan (1954), 
  • Cape Fear (1962), 
  • Szalmakutyák (1971),
  • Bosszúvágy (1974), 
  • Végzetes vonzerő (1987), 
  • Reszkessetek, betörők! (1990), 
  • Pánikszoba (2002),
  • Hívatlanok (2008),
  • Élősködők (2019),
  • Senki (2021).

Őrjítő vágy rövid kritika

A kilencvenes évek első felében különösen népszerű volt az az alapszituáció, amikor egy házaspár életét valamilyen ártó szándékú külső fél zavarja meg. Az Őrjítő vágy mellett 1992-ben jelent meg például a hasonló témájú az “Egyedülálló nő megosztaná” és a “A kéz, amely a bölcsőt ringatja” is. Az Őrjítő vágy a home invasion filmek egyik maradandóbb darabja, részben a sajátos alaphelyzete miatt, ahol az ártó külső fél egy rendőr, másrészt Ray Liotta pszichopata zsaru szerepében nyújtott tökéletes alakítása miatt.

A film erőssége, hogy kellő teret ad karaktereinek és nincsenek benne túlzottan elborult, feltűnően hihetetlen szituációk sem. A főszereplő házaspár két tagja nem a legmélyebb karakter a forgatókönyvírás történetében, de szituációjuk egészen jól ki lett dolgozva, ráadásul Kurt Russell és Madeleine Stowe színészi jelenléte sokat dobott rajtuk. Jonathan Kaplan biztos kézzel vezényelte le a filmet, a hangulat erős és kellően feszült, amikor kell, ráadásul James Horner gyönyörű zenéjét is ki kell emelni.

Ez is érdekelhet:  Kritika beküldése

Ray Liotta azonban ellopta a showt a házaspár életébe betolakodó, teljesen kiszámíthatatlan rendőr szerepében. Liottának mindig is jól mentek az amorális karakterek, de Pete Davis az egyik legjobb alakítása: egyik pillanatban sugárzik belőle a barátságos, törődő karizma, a következő pillanatban átvált hidegvérű, számító pszichopatába, majd elborul az agya és kiereszti az állatot. Hatalmas plusz volt, hogy a durvább, nyíltan dühös pillanataiban sem játszotta túl a karakterét, így nem vált parodisztikussá, hiteltelenné. Ráadásul a figurája sincs túlbeszélve: kisebb jelzéseket kapunk, hogy a film történései előtt sem minden volt feltétlenül rendben vele, de a valós háttere szerencsére rejtély marad (lásd: Joker A sötét lovagból).

Korrekt, hangulatos kis thriller az Őrjítő vágy, amit az idő előtt elhunyt Ray Liotta félelmetes alakítása emel az átlag fölé.

Őrjítő vágy előzetes

Stáblista

  • Eredeti cím: Unlawful Entry,
  • megjelenés éve: 1992,
  • műfaj: thriller, krimi, dráma,
  • játékidő: 111 perc,
  • rendezte: Jonathan Kaplan,
  • írta: George Putnam, John Katchmer, Lewis Colick, 
  • főszerepben: Kurt Russell, Madeleine Stowe, Ray Liotta,
  • zene: James Horner,
  • fényképezte: Jamie Anderson,
  • a film IMDB oldala.
őrjítő vágy ray liotta

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .