A Crisis egy fontos témával, az amerikai opioid-válsággal foglalkozó dráma / bűnügyi thriller.
Sztori
A film története három szálon fut, melyek mindegyike az amerikai opiod-válsághoz kapcsolódnak.
- Egy egyetemi professzor (Gary Oldman) egy oxikodon leváltására tervezett gyógyszer mellékhatásait fedezi fel, mellyel egy hatalmas gyógyszercég érdekeinek mond ellen.
- Egy gyászoló anya (Evangeline Lilly) fia halálának körülményeit akarja kideríteni.
- Egy beépített rendőr (Armie Hammer) egy főként oxyt terjesztő droghálózat legfelsőbb embereit akarja rács mögé küldeni.
Crisis kritika
Szóval a Crisis drámaként hatásos, bűnügyi thrillerként viszont nem a legjobb.
A hideg képek, rideg, téli hangulat remek alapot ad mindkét vonalnak, azonban a drámai rész a színészi játéknak és a (javarészt) átélhetőbb helyzeteknek köszönhetően jobban működik. A három vonal három főszereplője közül Evangeline Lilly alakítását éreztem a legerősebbnek gyászoló, okokat kereső anyaként. Gary Oldman is jó volt a nehéz helyzetbe kényszerített, esendő professzor szerepében. A szálak közül viszont Oldmané lett a legjobb – a másik kettővel kapcsolatos problémák lentebb szerepelnek.
Armie Hammer színészi szempontból felemás, marketing szempontból pedig utólag egyenesen katasztrofális választásnak bizonyult a személye ellen felhozott súlyos vádak miatt. Alakításának egy része túl intenzív volt. Amikor karaktere személyes problémáiról volt szó, vagy rendőrként volt jelen, akkor ez a szituációk miatt rendben is lett volna, viszont alvilági figuraként minimum nagyon gyanúsan kétségbeesettnek, erőszakosnak és idegbetegnek tűnt. Nem maga az idegesség volt a probléma, hanem a helyzet hiteltelensége is, Ide vagy nyugodtabb alakítás kellett, vagy hogy a forgatókönyv érzékeltesse a társai bizalmatlanságát karakterével szemben. Ráadásul pont ő volt a leginkább „lecserélhető” a színészek közül: jelenléte egyfajta maszkulin kompenzációnak érződött, a karakterét viszont más is meg tudta volna oldani így – egyszerűen nem volt a legeredetibb a figura.
Míg a film drámaként jól teljesít, krimiként már gyengébb. Habár a hideg atmoszféra segített a helyzeten, a nyomozások jócskán le voltak egyszerűsítve – ilyen alapon te vagy én is fel tudnánk deríteni egy komplett bűnszervezetet pár óra netezéssel és némi pénzügyi kiadással. Érthető, hogy ezt a részt nem bonyolították túl az időtényező miatt, de azért a túlzottan faék egyszerű húzások (és klisék) se jelentik a legjobb megoldást.
Azonban még ha messze nem is volt tökéletes a film, kellően decens lett a fontos és súlyos témához illő módon. Az oxy probléma lehet, hogy csak Amerikában merül fel, de a gyógyszer, drog és alkoholfüggőség világszerte rengeteg közvetett és közvetlen áldozat szed. Beszélni KELL róla. A munkahelyeimen és magánéletemben személyesen is elég emberrel találkoztam, aki stresszhelyzetben rendszeresen bepattintott egy-két Xanaxot, vagy ráivott a Rivotrilra. Bár ők még legalább legálisan csinálták, a probléma nem csak a nyugati társadalmat sújtja. Itt legfeljebb kevesebb hardcore függőt látunk.
Crisis ajánló
Jarecki nagyon ráérzett a hangulatra, Lilly és Oldman pedig kiváló alakítást nyújtott a szálán, ráadásul a film fináléja is egészen jól sikerült. A szálak összefűzése jól sikerült, egyedül talán az egy-két pillanatnál bakizó vágást említeném meg technikai szempontból. Ám az összkép csak az „inkább jó” szintet éri el. Láttunk már hasonló filmet, a krimi vonal egy kicsit túl egyszerű lett és Hammer sem volt a legjobb benne.
Előzetes
Stáblista
- Megjelenés éve: 2021,
- műfaj: dráma, krimi, thriller,
- játékidő: 118 perc,
- írta és rendezte: Nicholas Jarecki,
- főszerepben: Evangeline Lilly, Gary Oldman, Armie Hammer, Greg Kinnear, Michelle Rodriguez, Luke Evans, Lily-Rose Depp,
- fényképezte: Nicolas Bolduc,
- zene: Raphael Reed,
- a film IMDB oldala.