Batman Superman ellen - Az igazság hajnala

De megint miért kell a nézőt büntetni? – Ilyen volt a Batman Superman ellen

Mi kell ahhoz, hogy egy hihetetlen mennyiségű eseménnyel és karakterrel megtöltött, jelentős morális konfliktuson alapuló látványfilm működjön? Jó színészek, kompetens stáb, egy ügyes-kezű rendezőre és egy figyelmes, arányokkal jól bánó forgatókönyvíró. Szerintünk a Batman Superman ellen mozijában akadtak ezzel kapcsolatos hiányosságok.

Zack Snyder

Kritikám tárgyának rendezője, Zack Snyder meglehetősen jól indította karrierjét. Egy mai közönségre szabott Holtak hajnala után jött két képregény-feldolgozás, a modern technikát ügyesen kihasználó tesztoszteronbomba 300, majd a közönséget ugyan megosztó, de sikeres Watchmen. Ezek után jött „Az Őrzők legendája”, ami ugyan túl sok mélységgel nem rendelkezett, de látvány terén olyan dolgokat mutatott, ami miatt még egy magamfajta retropárti fickó is képes elfogadni a 4K létét (illetve bizonyos esetekben szükségességét). Aztán ezek után jött a Sucker Punch (Álomháború), ami nagyjából egy pubertás kor elején járó kölök teljesen elszállt fantáziálásának felelt meg és jól mutatta, hogy a rendező úrnál kissé elmentek otthonról. Ezt követte az Acélember, ami számomra leginkább az irritálóan túlszűrőzött jelenetei és katasztrofálisan rosszul megrendezett akciói miatt volt maradandó.


Batman Superman ellen filminfo

Megjelenés éve: 2016.
Játékidő: 151 min
A film 7.2 pontot ért el 258,449 felhasználó szavazatai alapján az IMDB filmadatbázisában. További statisztikákat és véleményeket tekinthetsz meg az IMDB oldalán.

Rendező:Zack Snyder
Író:Chris Terrio, David S. Goyer, Bob Kane (Batman created by), Bill Finger (Batman created by), Jerry Siegel (Superman created by), Joe Shuster (Superman created by)
Szereplők:Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg

Batman Superman ellen - Az igazság hajnala

Batman Superman ellen – Az igazság hajnala kritika, 2016

A Batman Superman ellen  forgatókönyvírója David S. Goyer volt, aki ugyan olyan filmeknél is közreműködött, mint a Dark City, vagy Nolan Sötét lovag-trilógiája, de olyanoknál is, mint például a Penge 3. vagy a Ghost Rider 2. Tehát mi történik akkor, ha ezen a két ember jelenti egy első bekezdésben leírt, 250 millió dolláros költségvetésű film alappillérét?

 

Az történik, hogy „ó, jaj”. De ne szaladjunk ennyire előre.

Mielőtt belekezdenék eme filmnek epésen elrettentő ekézésébe, ki kell emelnem néhány erényét, amelyek mellett igazságtalan lenne csukott szemmel elmennem. Ahogy az előzmény, bizonyos részleteit tekintve a Batman Superman ellen is működőképes.

Akik mindenféleképpen emelt fővel folytathatják a karrierjüket eme böszme blockbuster után, az Ben Affleck, Jeremy Irons és Gal Gadot. Affleck minden elvárást felülmúló módon hozta Batman karakterét, a düh, gyűlölet és megszállottság fűtötte igazságosztót, ami kemény kézzel csap szét a bűnözők között. Alakításába nem lehet belekötni, ráadásul fizikai téren is kitett magáért, a Denevérember még talán sosem árasztott magából ilyen elemi erőt. Az Alfredet játszó Jeremy Irons is remekelt, az Affleckkel közös jeleneteiknek köszönhetőek a film legjobb pillanatai, csipkelődő humoruk pedig üdítő változatosságot hozott az egyébként rendkívül unalmas és egyhangú alkotásba. A Wonder Woman szerepét alakító Gal Gadot pedig szintén bőven megfelelt az elvárásokba. Amikor nyilvánosságra hozták a Batman Superman ellen színészeinek névsorát, sokan kétkedtek abban, hogy a nyúlánk modell képes lesz hihetően eljátszani a figurát. Nos, mindenki megnyugodhat, a hölgy igen tisztességesen felkészült a szerepre, ráadásul még színészi szempontból is rendben volt.

Az alakításokon kívül még dícséretet érdemel a film első harmada is, főként a nyitójelenet, ahol az előző rész metropolisi csatájának áldozatai közé kerülhet a néző. Itt a hangulatépítés kegyetlenül jól működik, Bruce Wayne fantasztikus belépővel mutatkozik be, majd ezt követően az eszkalálódó konfliktus is egész jól épül egy pontig. Továbbá érdemes megjegyezni, hogy a film magyar szinkronja is kifejezetten korrekt módon sikerült.

 

Most pedig jön a sírás.

 

A zene

Ha az ember a stáblistán Hans Zimmer és Junkie XL nevét látja, akkor jogosan számíthat egy erős muzikális aláfestésre. Sajnos azonban nem kapjuk ezt a kellemes élményt, zenei téren csak akkor kel életre igazán a film, amikor harcrakészen megjelenik Wonder Woman, de akkor is csak a badass zúzásra, és nem a kifinomult dallamokra figyelhet fel a néző.

 

Rendezés (és operatőri munka):

Ki lehetett az, aki jó ötletnek tartotta, hogy Snyder szabadon szétszűrőzhesse az Acélembert? És ki lehetett vajon az, aki ezt még a folytatásban is engedte neki? Minden képkocka teljesen mesterségesnek ható színekkel lett feltuningolva, ami a túltolt pózolással kiegészülve a film legnagyobb részében teljesen kinyírja a hangulatot. Ráadásul bosszantónak tartottam azt is, hogy a fiatal Bruce Wayne erdei jelenetében Snyder a kelleténél erősebben utalgatott a Batman: Begins egyik jelenetsorára. Értem én, hogy homage, meg minden, de azért ezt óvatosabban is lehet.

Akciójelenetek:

A jobban sikerültek középszerűek, a rosszabbak pedig túl jelentősek. A Batman kontra Superman összecsapás szerintem pocsék és érdektelen lett, de legalább irtó rövid. De ha már a két ikonikus karakter csörtéjét nem sikerült rendesen összehozni, biztos szükség volt arra, hogy a menőhármast ráküldjék arra a gagyi villámokat és sugarakat lövöldöző CGI-maszatra?

Forgatókönyv:

Túl sok esemény, túl sok logikai baki, erőltetett univerzumépítés, rettenetes párbeszédek, hihetetlenül megalapozatlan és sután motivált pálfordulás, ráadásul Doomsday (…). A The Dark Knight Returns című képregény már maga elég erős alapanyag lett volna, minek kellett még beleszuszakolni ezt a böszne nagy dögöt is? És vajon Ben Affleck mennyire szólt bele Bruce Wayne és Alfred jeleneteibe? Gyanús volt, hogy az ő jeleneteik majdnem mind működőképesek voltak, míg a Superman/Lois Lane szálon karakterek és párbeszédek terén is katasztrofális szintet képviselt az „alkotás”. Habár Henry Cavillt és Amy Adamset igazából nem akarom szidni, mert ilyen rosszul megírt karakterek mellett nem is lehetett tőlük jobb alakítást várni.

 

Időtartam:

KÉT ÉS FÉL ÓRA. Legalább 45 perccel volt hosszabb a film a kelleténél.

 

A jó és a rossz oldal között volt viszont valaki, aki meglehetősen érdekes munkát végzett. A Jesse Eisenberg alakította Lex Luthor egy igazi elmebeteg ripacs volt, aki ugyan eléggé kilógott a filmből, viszont a színész olyan energikusan és hiperaktív módon keltette életre a figurát, hogy egyszerűen élvezet volt nézni.


A Batman Superman ellen magyar nyelvű előzetese

Hosszú filmhez hosszú kritika illett, de most már ideje befejezni. Annak ellenére, hogy elég jelentősen szidtam az alkotást, mindenféleképpen érdemes megtekinteni a pozitívumai miatt. Affleck egyszerűen annyira jó Batman, hogy a képregényfilmek rajongóinak bűn lenne kihagyni a filmet, még ha oly sok hibával is rendelkezik.

Viszont szerencsére még korai temetni a DC mozgóképes univerzumát. A Gotham, a Flash és a Zöld Íjász sorozatok sikeresek, filmek terén pedig bemutatásra vár az Öngyilkos osztag, ráadásul hamarosan elkezdődik a Ben Affleck által rendezett (és remélhetőleg írt) önálló Batman reboot forgatása is. Aki pedig biztosra akar menni minőségben, tegyen egy próbát a DC animációs filmjeivel! A kilencvenes évek elején készült „A rém álarca” óta számos animációs képregényfeldolgozás született a karakterrel és a legtöbbjük jól sikerült.

 

Te láttad már?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..