Anon

És te hiszel e még abban, hogy vannak titkaid?

A burok brutális buktáját követően Andrew Niccol szerencsére visszatért az apróbb, tartalmasabb alkotások mezejére. A Good Kill után most egy kissé cyberpunk felé kacsingató technoirt írt és rendezett, ami napjaink egyik aktuális kérdésével, a digitális világban megszűnő magánszférával foglalkozik. Anon kritika.

Sztori

Az Anon egy olyan világban játszódik, ahol minden ember tudata egy “Mind’s Eye” nevű hatalmas információfolyamra kapcsolódik, amely segítségével hozzáférhetnek ahhoz, amit mások hallanak vagy látnak. A hálózatot az emberek egy beépített HUD, egy “szem elé vetített kijelző” formájában látják, amely teljes mértékben integrálódik a fizikai valóságba. Ebben a világban nincsenek többé titkok, nincs többé valódi magánszféra.

A történet főszereplője egy személyes problémákkal küzdő nyomozó (Clive Owen), akinek feladata előkeríteni egy hackert (Amanda Seyfried), aki képes anonim maradni, illetve képes illegálisan megváltoztatni a hálózaton tárolt információkat.

Az Anon stílusa

Az Anon látványvilága és hangulata nagyon sokban hasonlít Andrew Niccol első nagyobb dobásához, a kultuszfilmmé vált Gattacához, viszont annál sokkal szürkébb és ridegebb jellegű. A film világában a magánszféra kihalása a teljes sterilitáshoz és elidegenedéshez vezetett, ezt az ellentmondást pedig remekül érzékeltetik a díszletek: vagy végletekig letisztultak és minimalisták, vagy stílusosak, de egyszerűen túl sterilek, élettelenek, műek. 

Forgatókönyv

A film alaptörténetét tekintve egy már-már klisés, egyszerű film noir jellegű krimi, amit Niccol egy technológia által végletekig dominált disztópiában “bolondított” meg. Bűnügyi történetként vagy karakterdrámaként az alkotás kevés újdonságot nyújt, erénye inkább a műfajok ügyes keverése és a fantasztikus hangulatépítés (az operatőr és Christophe Beck zeneszerző is remek munkát végzett).

Színészi alakítások

Clive Owen tisztes középszert hozott a főszerepben, pont olyat, amit karaktere mélysége kívánt meg. Sokkal hangsúlyosabb figura volt Amanda Seyfried hackeréé, akit a színésznő rendkívüli eleganciával és profizmussal formált meg.

Ajánló

Társadalmi megmondófilmként kissé didaktikus, krimiként pedig talán egy cseppet túl klisés darab az Anon, azonban remek atmoszférája és aktuális témája miatt érdemes próbát tennie vele a kimértebb, lassabb tempójú sci-fik és thrillerek kedvelőinek. A film IMDB oldalát itt találod meg

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.