Ghost in the Shell: Páncélba zárt szellem 2017

A Páncélba zárt szellem 2017-es adaptációja bekerült a nagy port kavaró alkotások közé. A film nagyszerű és látványos, de azt valószínűleg kevesen tudják, hogy honnan is származik a történet. 

Páncélba zárt szellem 2017

A Páncélba zárt szellem (2017) előzményei

A Ghost in the Shell (Páncélba zárt szellem) 1995-ös adaptációja kapcsán már született egy írás a blogon, amelyben már valamennyire részleteztem a cyberpunk műfajt, illeve azt, hogy mi is az a GitS.

Röviden összefoglalóként annyit, hogy a cyberpunk művek egy technológia által dominált, disztopikus jövőt vizionalizálnak, a GitS pedig eredetileg egy 1988 és ’91 futó mangasorozat, amelyből már három különböző mozgóképes adaptáció készült. Mind a három anime, azonban az 1995-ös film és a 2004-es folytatása a technológia és a lélek kapcsolatának filozófiai hátterére koncentrál, míg a 2002-es kétévados sorozat, illetve a 2013-as OVA (lásd: original video animation) inkább az akcióra helyezi a hangsúlyt. Részben a GitS-nek köszönhető az animék nyugati térnyerése, továbbá ihletője számos híres műnek, mint például a Mátrixnak is.

Hát persze, hogy várjuk!

Élőszereplős adaptációról már lassan két évtizede keringenek pletykák, azonban csak a 2010-es években születtek meg a várható adaptáció konkrét tervei.

A hangulatos előzetesből arra lehet tippelni, hogy főként a ’95-ös anime lesz a film alapja, azonban annak meglehetősen grafikus brutalitására ne számítsunk a 13-as korhatár miatt. Manapság igen gyakori, hogy egy korábban felnőtteket célzó franchise-t gyerekbaráttá tesznek a nézőszám növelésének érdekében; jelen esetben azonban úgy néz ki, hogy a készítők meglehetősen jól játszottak rá az eredetileg sok jelenetben meztelen főhős androgünné tételére.

A főszereplők kiválasztása erőteljes negatív visszhangot váltott ki az internetezők jelentős részéből, ugyanis számos rajongó hősnőnket japánként képzelte el, azonban a választás a Scarlett Johanssonra esett (ebben nagy valószínűséggel Luc Besson Lucyjának a sikere is közrejátszott). Sokakban felmerült az úgynevezett whitewashing vádja, amelynek lényege, hogy fehér színészeket vesznek fel olyan szerepre, amely egyébként egy más faji hovatartozású embert kívánna meg (részletek a Wikipedia-n). A vád igazságtalansága mellett azonban számos indok szól, amelyek közül a legjelentősebb, hogy a mangák és animék eltérő rajzstílusa miatt nem jelenthető ki egyértelműen az egyes karakterek pontos etnikai hovatartozása. A GitS történeteinek jelentős része adaptálható úgy, hogy az esetleges ilyen térű változtatások nem sértik az alapanyag szellemiségét. Továbbá az sem elhanyagolható tény, hogy színészi téren egy igen színes multikulti stáb verbuválódott össze: a szereplők között találni zsidó (Johansson), szingapúri (Chin Han), ausztrál, francia, dán, kanadai és amerikai származású művészeket is, ráadásul számos honfitársa mellett jelentős szerepet kapott Takeshi Kitano is, aki legalább akkora legenda Japánban, mint Clint Eastwood a nyugati közönség körében.

A színészekről

Scarlett Johansson (az Őrnagy): a New Yorkban született színésznő nem csak bájos megjelenésével, hanem tehetségével is hozzájárult ahhoz, hogy belopja magát a nézők szívébe. Akár művészibb jellegű filmről (Elveszett jelentés), akár blockbusterről (Marvel-filmek), akár komoly scifiről (A nő) van szó, jelenlétével mindig emeli az adott alkotás fényét.

Pilou Asbæk (Batou): a 34 éves dán színész még relatíve ismeretlen névnek számít, de már szerepelt olyan produkciókban, mint a Borgiák vagy a Trónok harca, illeve ő játszotta a 2012-es dán Emberrablás című film főszerepét.

Kitano Takeshi (Aramaki): a japán színész rendezőként, íróként és színészként is igen nagy sikereket könyvelhet el magának. Filmográfiájában olyan filmek szerepelnek, mint a 2003-as A szamuráj, vagy a két nagyszerű krimi, az 1989-es Erőszakos zsaru és az 1997-es Tűzvirágok.

Juliette Binoche (Dr. Ouélet): a francia származású színésznő már a nyolcvanas években is komoly sikereket ért el a legkülönbözőbb műfajú filmekkel (Az angol beteg, Három szín-trilógia, Üvöltő szelek, Sils Maria felhői, Apropó szerelem, Godzilla).

Lasarus Ratuere (Ishikawa): az ausztrál színész egyelőre kisebb filmes szerepekben volt látható, viszont komoly színházi sikerekben volt része és rapperként is tevékenykedik.

Chin Han (Togusa): a kiborgtechnológiával felturbózott rendőrségi osztag leginkább emberi karakterét, az idealista nyomozót megformáló szingaprúi Chin Han eddig főként mellékszerepekben volt látható (A sötét lovag, 2012, Marco Polo).

Michael Pitt (Kuze): a negatív szerepben feltűnő színész egyik első jelentősebb alkotása a megosztó Bertolucci-film volt, az Álmodozók. Szerepvállalásai sokszínűek, feltűnt a Hét pszichopata című filmben, az I Origins főszerepében is ő volt látható, illetve a Hannibal című sorozatban is.

Michael Wincott: a reszelős hangjáról könnyen felismerhető aktor gyakran játszik antagonistákat (Robin Hood, a tolvajok fejedelme, A három testőr, A holló, Strange Days – A halál napja). Különösen erős alakítást hozott a 2015-ös Forsaken című westernben, ahol a korábbi kétdimenziós negatív karaktereivel ellentétben egy jóval ambivalensebb figurát keltett életre.

A stáb

Jonathan Herman, Jamie Moss (a forgatókönyvírók): a GitS szkriptje Herman filmográfiáját tekintve még csak a második cím, viszont az első mű, aminél íróként működött közre, az a 2015-ös Straight Outta Compton című zenés életrajzi film volt. Jamie Moss társíróként dolgozott a 2008-as Keanu Reeves filmen, Az utca királyain.

Rupert Sanders (a rendező): Sanders neve leginkább a felemásra sikeredett, Kristen Stewart főszereplésével készült Hófehér és a vadász című Grimm adaptáció jobb pillanataihoz köthető.

Jess Hall (operatőr): az angol operatőr abszolút nem mondható, hogy egysíkúan vállalna munkát. Olyan filmeknél működött eddig közre, mint például a Stander, Rémbó fia, a Vaskabátok vagy Johnny Depp és Wally Pfister buktája, a Transzcendens.

Clint Mansell (zene): a Darren Aronofskyval gyakran kollaboráló Mansellnek köszönhető többek között a Rekviem egy álomért vagy A forrás döbbenetes erejű zenéje. Ugyan nem minden alkotása ilyen kiemelkedő, mégis elég komoly esélyek vannak arra, hogy Kenji Kawaiihoz méltó munkát ad ki a kezéből.

A Páncélba zárt szellem előzetesében hallható Depeche Mode feldolgozást egyébként Ki Theorynak köszönhető, teljes hosszában az alábbi linken található meg:

 

Végül pedig a film eredeti nyelvű előzetese:

Jó várakozást kívánok!

Add Comment

Required fields are marked *. Your email address will not be published.